6 december: snorkelen en duiken - Reisverslag uit Cairns, Australië van Jeroen en Carolien - WaarBenJij.nu 6 december: snorkelen en duiken - Reisverslag uit Cairns, Australië van Jeroen en Carolien - WaarBenJij.nu

6 december: snorkelen en duiken

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Carolien

10 December 2015 | Australië, Cairns

Zondag 6 december
Snorkelen en duiken

Na zaterdag voornamelijk besteed te hebben aan het boeken van de bussen en de hostels tot en met kerst (niet het meest leuke om te doen :)), gingen we vroeg naar bed voor een volgend avontuur: Great barrier reef!

Om 07:15u met het busje vanuit het hostel naar de haven waar we op de katamaran van Reef Daytripper stapte. Met 18 anderen en 4 crew zat de boot aardig vol, maar wel beter dan de grote stampvolle boten die we ook zagen.

Het was nog best een stukkie varen 2 uur ongeveer denk ik. Het voelde in ieder geval lange. Carolien had gedurende de tocht een creatieve manier gevonden om de vissen te voeren. Helaas was het voor haar niet helemaal prettig...bij terugkomst maar gelijk pillen tegen zeeziekte gekocht voor de 3-daagde zeiltocht....

In de verte aan de horizon zagen we op een gegeven moment een turquoise gloed dat steeds dichterbij kwam, de zee werd blauwer en mooier en we zagen de eerste donkere vlekken onder het wateroppervlakte. We aren bij het reef.

Duikbrillen en snorkels op en gaan! Het snorkelen was in het begin wel even wennen, maar al gauw ging het goed. Het eerste wat de instructeurs deden was was hun hand gestekt met de duim tegen het voorhoofd houden...het duurde even maar toen realiseerde ik me ineens dat dat het teken was voor haai! Gelijk munne kop onder water gestoken natuurlijk en daar lag ie op de bodem. Geweldig!

Vervolgens ging de snorkeltoer verder, maar daar heb ik weinig van meegekregen aangezien ik vol verwondering boven een prachtige wereld zweefde en er verder even niets bestond. Na een poosje werden we teruggehaald voor de lunch.

Daarna moesten we beslissen of we nog wilde duiken. Carolien was tijdens het snorkelen weer niet lekker geworden dus een beetje angstig. Overgeven als je 4 meter diep zwemt lijkt me ook geen pretje.

Onze duikinstructeur 'Dez' was heel laid bank en nam alle tijd om uit te leggen dat overgeven onder water vaker gebeurd dan je denkt. We kregen de briefing en gedurende de uitleg voelde Carolien zich al stukken beter...We gingen duiken!!!

Met een de hele uitrusting aan gingen we het water in met one great step...
Vervolgens deden we oefeningen met de apparatuur en gingen we meter voor meter naar beneden. Elke meter moesten we 'equalizen' (neus dicht en blazen voor de oren) eerst ging dat bij Jeroen niet goed, maar na wat concentratie stukken beter. Toen we eenmaal beneden waren moesten we ons vasthouden aan de armen van Dez en gingen we op zoek naar het rif.

Dat bleek een uitdaging. We moesten nog een keer naar boven omdat we het anker van het schip tegenkwamen. De crew liet Dez dat wel even weten!
Maar we doken weer onder en al gauw vonden we het rif. Dit keer niet. Van boven, maar we gleden er langs als langs een muur. Verschillende clownsvissen en scholen van vissen gezien waar we voor mijn gevoel deel van uitmaakte.

Het was een geweldige ervaring. Het is daar totaal stil. Je ziet alleen de vissen en het prachtige koraal. Een ervaring om nooit te vergeten en om zeker nog te herhalen als de kans zich voordoet deze vakantie!

Toen gingen we weer terug en de visjes waren wederom erg blij met Carolien haar maaginhoud....

Voor maandag hadden we nog niets gepland, dus op de weg terug naar het hostel hopte we nog even snel een van de vele toerboeking kantoren binnen en plande we een triple met de kabelbaan naar Kuranda en terug met een scenic trainroute.

• 10 December 2015 - 09:36

Jeanne Lauwen:

Jullie momentcollector-zakje is weer goed aangevuld! Wat 'n mooi verhaal en wat 'n belevenis!

• 10 December 2015 - 10:23

Zussie Suus:

Zagen die vissies er zo uitgehongerd uit, Carolien?

• 11 December 2015 - 20:24

Moeders:

Wat zal dit een prachtige ervaring zijn geweest! En je moet het maar durven!