15/16 december: La Palma en 1ste wandeling - Reisverslag uit Barlovento, Spanje van Jeroen en Carolien - WaarBenJij.nu 15/16 december: La Palma en 1ste wandeling - Reisverslag uit Barlovento, Spanje van Jeroen en Carolien - WaarBenJij.nu

15/16 december: La Palma en 1ste wandeling

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Carolien

16 December 2018 | Spanje, Barlovento

15 december:
Vandaag was het zover, de reis naar het laatste eiland. “ La Isla Bonita” Het mooie eiland, La Palma!
Net als de heenreis is het een beetje een gedoe om van El Hierro af te komen, maar dit keer zijn het vliegtuigen ipv veerboten. Eerst naar Tenerife en een uurtje later verder vliegen naar La Palma.

Eerst de auto ingeleverd. Dit moest bij het ‘ mobiele kantoor’ van het verhuurbedrijf. Een wit busje ergens op de parkeerplaats. We waren wat eerder en vonden een leeg busje, maar verder was er niemand in de buurt. Toch maar even gebeld en dezelfde vriendelijke amerikaan kwam snel de sleutel ophalen.

Via het mini vliegveld checkte we in en natuurlijk bij de controle werd Carolien uit de rij gehaald voor een random controle...nou ja controle...Er werd een wit papiertje over haar kleren gehaald. Waarschijnlijk om te zoeken naar restanten van drugs ofzo. Volgens ons voelt de beveiligingsambtenaar niet echt veel passie voor zijn werk, want echt grondig ging het niet....

We stapte in een propeller aangedreven vliegtuigje.
Deze gaf plaats aan zo’n 100 passagiers.

Allebei de vluchten gingen snel. De stewardessen hadden een zware taak om iedereen te voorzien van een drankje, chocoladebar en een snoepje en het opruimen van het afval. Tijd tussen opstijgen en landen was ongeveer 20-30 minuten ofzo, dus dat ging allemaal heel snel!

We pakte een taxi naar ons hotel in Santa Cruz De La Palma en kwamen aan in een supergrote kamer met keuken en uitzicht op zee.
Die dag nog wat rondgelopen in het stadje, hier en daar een cerveza gepakt en een restaurantje voor de avond uitgezocht.

We zagen nog een aanplakbiljet voor een open lucht concert waar we even zijn gaan kijken. Het was bij een kerk, een groot mannenkoor, wat ons niet helemaal kon bekoren, dus we gingen terug naar het hotel.

Die nacht nog een brandalarm gehad waar niemand op acteerde en na 30sec uit ging. Verder goed geslapen. :)
De volgende ochtend zouden we rond 09:30 opgehaald worden waarna onze 6-daagse trektocht langs het noorden en westen van La Palma zou gaan starten.

16 december: Stelende “Duitsers” + eerste wandeling

Eerst nog even ontbijten in het hotel. Het voelde weer lekker om niet zelf voor je ontbijt te zorgen, zoals we wel op El Hierro moesten doen. Het went snel als alles iedere ochtend klaar staat voor je. Zal nog wel even zwaar worden als we weer thuis zijn....maar daar willen we nu nog even niet aan denken....

Bij het ontbijt zagen we duitsers die allerlei zaken in hun tassen stopte zoals appels en voorgepakte broodjes. Super asociaal vonden we!! Zeker omdat meerdere malen aangegeven staat dat dat echt niet de bedoeling is.
Toen ze met wat appels in de hand ook nog naar buiten liepen, werden ze daar op aangesproken en moesten ze de spullen terug leggen.

We twijfelde een beetje of het nou expres gedaan werd of dat ze er gewoon geen rekening mee houden en ervanuit gaan dat het zo hoort.

Maar goed, dat is allemaal niet belangrijk. De trektocht staat op het punt van beginnen. Weer een beproeving die we moeten gaan doorstaan.

De taxi stond weer mooi op tijd klaar en kwam ons ophalen uit de receptie. We zagen dat er al mensen in het busje zaten te wachten. Waarschijnlijk wandelaars die ongeveer naar hetzelfde punt worden gebracht.
Toen we dichterbij het busje kwamen zagen we de contouren van een bril en grijs haar die er vagelijk bekend uit zagen en ja hoor, het waren de, voor ons, aso duitsers! We kropen achterin het taxi busje en knikte natuurlijk vriendelijk naar onze medepassagiers, terwijl Carolien en ik elkaar aankeken met een glimlach.

Nog voor de busrit begon bleken de Duitsers heel goed verstaanbaar te zijn...Misschien dat dat kwam omdat die duisters uit Belgie kwamen :D.
Nog een beetje gekletst met ze, terwijl we ons afvroegen of ze ons geklaag die ochtend, waarvan we dachten dat ze die toch niet zouden verstaan, hadden gehoord... Een beetje ongemakkelijk...

Carolien zat achter in de taxi en werd steeds stiller en stiller terwijl de taxichauffeur ons door de ‘ barranco’s’ (verschillende steile kloven) navigeerde. Ze werd heel erg wagenziek en de rit duurde zeker zo’n 45 minuten.

De Belgische duitsers werden iets eerder eruit gezet dan ons. Wij reden tot afschrik van Carolien nog iets verder op het meanderende weggetje steil naar boven. Jeroen was allang blij dat alles wat de taxi naar boven reed, niet hoefde te klimmen, want de wandeling begon met een redelijke klim.

Details van de wandeling:

Lijnwandeling: van Los Tilos naar Barlovento
Afstand: 8,7 km
Duur: 2,5 uur (daadwerkelijk voor ons 3,5 uur)
Zwaarte: **
Hoogteverschil: 480m stijgen, 320m dalen.

We startte in een dichtbebost gebied met allerlei planten. Het viel ons al op dat het op La Palma veel groener is dan de andere eilanden en veel diverser qua vegetatie.

Het pad ging direct steil omhoog en was behoorlijk fris zo in de schaduw. Misschien dat het wel 15 graden was daar in het bos....brrrrrrr. :D
Carolien was het eerste uur nog behoorlijk misselijk van de taxirit. Dus we stopte veel en deden lekker rustig aan. We wilde alleen wel voorkomen dat we ingehaald zouden worden door de nepduitsers.

Sommige stukken in het bos was het pad misschien maar 30 cm breed en lag bezaaid met blaadjes en losse takjes. Met een zo goed als loodrechte helling naast je was dat af en toe best spannend.

Gelukkig ging het snel wat beter met Carolien en kwamen na een verder mooie en diverse wandeling aan in Barlovento.

Hotel Romantica. Een super de luxe hotel.
Bij de rondleiding liet ze al een zwembad zien buiten, maar verwees naar binnen waar een zwembad was die qua temperatuur wel voor mensen is gemaakt. We zagen in een indoor spa, met turks stoombad, jacuzzi en zwembad....Wij wisten wel wat we gingen doen zometeen.
We kwamen nog terecht in een supergrote kamer waar nog een fles champagne klaar stond voor ons, omdat de reisorganisatie had aangegeven dat we op onze huwelijksreis waren.

We hebben het programma van die jacuzzi maar 3x laten lopen, toen we er gerimpeld uit kropen. Wat was dat heerlijk!!